Jak już informowaliśmy na naszej stronie (21 lutego 2017 r.) uczniowie NLO SMS na początku lutego b.r. brali udział w konkursie "Kraje Zjednoczonej Europy" pod patronatem europosła dra Jacka Syriusz-Wolskiego.

Dla najlepszych uczestników z województwa łódzkiego przewidziana była wycieczka do Brukseli w maju b.r.

Z wielu przyczyn wyjazd doszedł do skutku dopiero w październiku.

Na zaproszenie wspomnianego wyżej europosła z NLO SMS w Spale do Brukseli wyjechało pięcioro uczniów wraz z dwojgiem opiekunów.

Ola Świątkowska, Piotrek Janusz, Michał Szabłowicz, Szymon Jezierski i Krzysztof Ralko w nocy z 14 na 15 października wyruszyli w podróż do Parlamentu Europejskiego w Brukseli. Podróż autokarem trwała 21 godzin; nie uniknęliśmy korków i utrudnień drogowych.

Po zakwaterowaniu w hotelu Maison de Dragon i spożyciu w chińskiej restauracji pysznej  kolacji o 22.00 wyruszyliśmy w grupie "spalskiej" na "podbój" Brukseli.

Dobra kolacja i letnia pogoda (22 oC  bez wiatru) zrekompensowały nam trudy podróży. Wśród tłumu turystów zwiedziliśmy brukselski rynek czyli Grand-Place (wpisany na listę UNESCO), jeden z najładniejszych rynków Europy, ulubione miejsce spotkań turystów i brukselczyków. Na placu króluje wspaniały gotycki ratusz, otoczony pięknie zdobionymi XVII-wiecznymi kamienicami cechów kupieckich.

Szczególnym obiektem jest Dom Króla. W tym XVI-wiecznym pałacu znajduje się obecnie Muzeum Miejskie, którego dumą jest imponująca kolekcja ceramiki i wyrobów ze srebra, będących chlubą Brukseli.

Wieczorami na pałacem odbywają się fantastyczne pokazy „son-et-lumiére” oraz wiele innych imprez, np. co dwa lata w sierpniu układany jest tutaj wielki kwiatowy dywan.

Udaliśmy się następnie do jednego z najsłynniejszych symboli miasta, czyli pochodzącej z 1619 roku fontanny przedstawiającej figurkę siusiającego chłopca - Manneken Pis.

Oryginalny, wykonany z kamienia chłopiec z XV wieku został skradziony, jednak wkrótce potem zastąpiono go odlewem z brązu (rok 1619), który można oglądać do dzisiaj.

Figurka  chłopca często ubierana jest w różnorodne stroje ludowe, czy okolicznościowe, w związku z odbywającymi się w Brukseli uroczystościami. Do tej pory otrzymał on około 1000 różnych kostiumów.Wszystkie te stroje przechowywane są w Muzeum Miasta Brukseli.

Wyruszyliśmy na poszukiwania jeszcze jednej niefrasobliwej dziecięca rzeźby w Brukseli - Jeanneke Pis, czyli "sikającej dziewczynki", która mieści się po drugiej stronie rynku.

Po drodze przeszliśmy przez Pasaż świętego Huberta, pochodzący z 1847 roku.  Przypomina on bardzo zadaszoną Galerię Vittorio Emmanuelle w Mediolanie.

Znajdują się  tu sklepy najbardziej znanych światowych marek, a także ekskluzywne cukiernie ze słynną belgijską czekoladą. Zadaszony pasaż aspiruje do wpisania na listę UNESCO.

Sikającego psa (pomnika nie fontanny) nie znaleźliśmy. Został skradziony. Zasłużyliśmy na spokojny sen; i taki był.

Dzień II - odwiedziny w kompleksie parlamentarnym.

1. Parlamentarium - informuje o historii integracji i wpływie UE na nasze codzienne życie za pośrednictwem interaktywnej technologii zachęcającej do zabawy.

Bez przewodnika, ze słuchawkami w nieograniczonym czasie zwiedzający ma możliwość zapoznania się z interesującymi go zagadnieniami. Wciągające i interesujące.

2. Dom Historii Europejskiej - to podróż po historii Europy. Wyjątkowe doświadczenie, m.in. dzieki zwiedzaniu z przewodnikiem multimedialnym.

3. Wizyta w Parlamencie Europejskim.

Obiad, prelekcja nt. działania parlamentu, zwiedzanie.  Spotkanie z europosłem Jackiem Sariusz-Wolskim.

Po prelekcji europosła młodzież zadawała wiele pytań przekraczając znacznie czas przeznaczony na to spotkanie.

Dzień III - zwiedzanie Brukseli.

Bruksela to stolica Królestwa Belgii położona jest nad rzeką Senne, liczy 952 000 mieszkańców.

Bruksela to ważny w skali całej Europy ośrodek kulturalny, naukowy i gospodarczy. Jest siedzibą króla a także NATO, EUROATOMU i instytucji Unii Europejskiej.

Pierwsze wzmianki o mieście pochodzą z 966, wtedy była to osada obronna. Nosiła ona wówczas nazwę Bruocsella, co oznaczało bagnistą osadę. Rozkwit miasta nastąpił, kiedy zostało ono stolicą krainy historycznej Brabancji, a później nawet całych Niederlandów. W latach 60. XIX w. burmistrz Jules Anspach zapoczątkował wielką "sanację" i przebudowę miasta. Dokonano wyburzeń zabudowy wzdłuż rzeki Senne.

W czasie drugiej wojny światowej Bruksela ucierpiała w wyniku bombardowań z lat 1940 oraz 1943-1944. Po wojnie miasto stało się centrum zjednoczonej Europy.

Bruksela jest niezwykle zróżnicowana. Znajdziemy tu przepych XVII-wiecznego miasta kupieckiego, piękne secesyjne kamienice, "szklane domy" dzielnicy Unii

Katedra św. Michała i św. Guduli, piękny gotycki  kościół położony na wzgórzu  Treurenberg.

Zarówno fasada kościoła jak i jej wnętrze z bogatą kolekcją dzieł sztuki (barokowa ambona, barokowe rzeźby i posągi, organy, XVI- wieczne witraże) robią niesamowite wrażenie.

Całą "łódzką" grupą zwiedzaliśmy miejsca, które widzeiliśmy pierwszej nocy.

Tak samo jak w nocy, tak i teraz nie pozwolono nam zajrzeć do najsłynniejszego w Brukseli Pubu Delirium Tremens, ale nie żałujemy. Mieliśmy za to troche czasu na zakup słynnych czekolad i pamiątek.

W drogę powrotna do Polski wyruszyliśmy o 14.00. Tym razem przebiegła bez przeszkód.

Pozostaną piękne i niezapomniane wrażenia. Szykujemy się do wiosennego konkursu. Być może odwiedzimy Strasburg?

Dziękujemy organizatorom z Biura Poselskiego p. J. Sariusza-Wolskiego jak i organizatorom szkolnym i dyrekcji.