Wrzesień się jeszcze nie skończył, a uczniowie ze spalskiej Szkoły Mistrzostwa Sportowego byli już na tygodniowym obozie w Grecji (klasy II a i III a) oraz na edukacyjnej wycieczce   w Krakowie i Muzeum Auschiwtz- Birkenau (klasy I a, I b, II b, III b). To się nazywa mocne i efektowne rozpoczęcie nowego roku szkolnego, który od samego początku, zapowiada się jako niezwykle udany.

Przygotowania do wycieczki rozpoczęliśmy już w czwartkowy wieczór, bo w piątek przed wyjazdem czekały nas jeszcze lekcje i treningi. Z uśmiechami na twarzy i nadziejami
na owocną integrację równo o godzinie 15.00 wyjechaliśmy w kierunku Małopolski. Podróż upłynęła w bardzo sympatycznej atmosferze, słuchaliśmy muzyki, trochę pośpiewaliśmy
i oczywiście zatrzymaliśmy się na małym co nie co w McDonaldzie. Wieczorem szczęśliwie dotarliśmy  do Oświęcimia, gdzie zjedliśmy wspólnie kolację w restauracji o kuszącej nazwie „Casablanca” i mogliśmy spokojnie udać się na nocleg, aby z samego rana rozpocząć intensywny i bardzo bogaty program edukacyjny naszego wyjazdu.

Sobotnie przedpołudnie wypełnione było zwiedzaniem muzeum Auschwitz-Birkenau, gdzie zamordowano ponad 1,1 miliona osób, z czego prawie 90 % stanowili Żydzi.
Pobyt w tym szczególnym dla wielu narodów miejscu wywarł na nas również ogromne wrażenie.  W dużym skupieniu i z wielkim zainteresowaniem słuchaliśmy opowieści przewodnika na temat funkcjonowania nazistowskiego obozu oraz metod masowej eksterminacji ludzi. Szczególne wrażenie wywarł na nas widok komór gazowych oraz pieców krematoryjnych, a także wizyta w bloku śmierci św. Maksymiliana Kolbego oraz  pod Ścianą Śmierci. Wstrząsającym przeżyciem był widok zgromadzonych w szklanych gablotach włosów więźniarek, wśród których można było dostrzec cienkie warkoczyki należące z pewnością do małych dziewczynek- również ofiar Holokaustu. To była niezwykła lekcja historii wypełniona zadumą, ciszą
i zdziwieniem, że ,,ludzie ludziom zgotowali taki los”

Po przejechaniu do miejsca noclegowego w Krakowie i zakwaterowaniu się rozpoczęliśmy zwiedzanie Rynku Starego Miasta w towarzystwie pani przewodnik, która potrafiła nas zainteresować opowiadaniami o wydarzeniach i życiu codziennym mieszkańców Krakowa, których próżno byłoby szukać w szkolnych podręcznikach. Zobaczyliśmy Kościół Mariacki, Kościół Ojców Franciszkanów ze słynnymi witrażami Stanisława Wyspiańskiego. Poznaliśmy dzieje Bramy Floriańskiej oraz słynnych krakowskich Sukiennic, wysłuchaliśmy również hejnału i legendy o jego historii.  Z kolei sobotni wieczór był czasem duchowej uczty.
Udaliśmy się bowiem do Teatru Starego na sztukę w reżyserii Konstantego Bogomołowa według prozy Antoniego Czechowa pt. ,,Płatonow”. Ciekawa forma, ponadczasowa tematyka oraz wybitna gra aktorska, szczególnie kreacja Anny Dymnej spowodowały, że jeszcze następnego dnia chętnie rozmawialiśmy na temat wymowy tego oryginalnego dzieła.
Miłą niespodzianką było spotkanie po latach absolwenta SMS-u Adama Smolarczyka, który podobnie jak my lubi dobry teatr.

W niedzielę kontynuowaliśmy zwiedzanie Krakowa. Rozpoczęliśmy od spaceru po Kazimierzu, żydowskiej dzielnicy, która powstała w czasach średniowiecza, a obecnie stanowi jedną z popularniejszych atrakcji turystycznych Krakowa.
Jednak głównym punktem niedzielnego programu był Zamek Królewski na Wawelu, gdzie zobaczyliśmy Katedrę oraz bogate komnaty królewskie ze słynnym arrasami zamawianymi przez króla Zygmunta II Augusta.
Następnie  po pokonaniu kilkudziesięciu stromych, wąskich schodów dotarliśmy na szczyt wieży, by tam podziwiać 12-tonowy Dzwon Zygmunta. Mieliśmy okazję zwiedzić podziemia Katedry, gdzie pochowani są królowie, wielcy polscy patrioci między innymi: Tadeusz Kościuszko, Jan III Sobieski, Józef Piłsudski, a także para prezydencka: Lech i Maria Kaczyńscy. Kraków pożegnał nas piękną pogodą, znaleźliśmy czas na zakupienie drobnych pamiątek i w dobrych humorach rozpoczęliśmy drogę powrotną do spalskich lasów.

Mile spędzony czas bardzo korzystnie wpłynął na pełną integrację grupy, a wiedza jaką mogliśmy wykazać się w trakcie zwiedzania Oświęcimia, jak i Grodu Kraka świadczy
o tym,  że sportowcy to inteligentni młodzi ludzie, którzy z powodzeniem łączą pasję z nauką.

Serdecznie dziękujemy panu dyrektorowi Leonowi Bartmanowi za umożliwienie  tego ciekawego wyjazdu, panu dyrektorowi Andrzejowi Łysoniowi za zorganizowanie wycieczki
i sprawowanie nad nami dyrektorskiej opieki oraz nauczycielom, którzy towarzyszyli nam na tych turystycznych szlakach.